وکیل خانواده شاید نام شغل و گرایشی از رشته وکالت و حقوق است که کمتر نام آن را شنیده باشید زیرا خانواده خود یکی از بنیانی ترین و همچنین ابتدایی ترین بخش های تشکیل دهنده جامعه می باشد که اکثرا با علاقه مرد و زن به یکدیگر ممکن است کمتر با مشکلاتی در حد حقوقی و قانونی رو به رو شود.

البته این تفکر مقداری سنتی است زیرا در خانواده های امروزی بروز مشکلات مختلف و دعاوی حقوقی متعدد به امری گریز ناپذیر تبدیل شده است که برخی از این مشکلات با پا در میانی بزرگان هر خانواده و به سنتی قابل رفع نبوده و لازم است از یک متخصص و آشنا به قانون و حقوق طرفین کمک گرفته شود. این فرد در صورتی که مطالعات حقوقی و تحصیلات دانشگاهی مرتبط در این زمینه داشته باشد از وی با نام وکیل خانواده یاد خواهد شد که این فرد در گرایش وکالت حقوقی امور خانواده تحصیلات تخصصی و زیادی داشته است.

پس از ازدواج مرد و زن از لحاظ قانونی و شرعی نسبت به یکدیگر و همچنین فرزندان خود مشمول حقوق و تکالیفی خواهند شد که در صورتی که هر یک از طرفین به دلیل و یا دلایلی از این تکالیف سر باز زند و در صورتی که با پا در میانی ریش سفیدان خانواده های طرفین مشکل قابل برطرف نباشد جهت جلوگیری از بروز طلاق و جدایی لازم است از یک فرد به عنوان وکیل خانواده کمک گرفته شود.

در توضیج بیشتر تکالیف مرد و زن نسبت به یکدیگر که در پیشتر یاد شد می توان به مواردی چون رفتار حسنه و مناسب دو طرف، کمک و یاری در مشکلات زندگی و همچنین تربیت فرزندان، ریاست صحیح امور مالی خانواده از سمت مرد و همچنین مدیریت کامل خانه با زن اشاره نمود. همچنین سکونت خانواده در منزلی که شوهر و مرد خانواده تعیین میکند لازم است صورت پذیرد و نفقه زن شامل خوراک، پوشاک و دیگر مایحتاج زندگی و خرجی ماهانه بر عهده مرد به صورت دائم می باشد.

مورد مهمی که در اینجا شایان ذکر است این است که مرد نمیتواند در دارایی های شخصی و یا وراثتی زن دخل و تصرفی کند و قانونا و شرعا این دارایی به زن متعلق است.

وکیل خانواده می تواند در این موارد و همچنین موارد پرداخت نفقه کمک شایانی به خانواده ها نماید و با ارائه مشاوره صحیح و مناسب و همچنین در زمان مناسب از بروز جدایی و طلاق بر اثر عدم رعایت این موارد از طرفین جلوگیری نماید.