وکیل کیفری یکی از رشته های پر طرفدار وکالت است که خود یکی از زیر شاخه های مختلف علم حقوق و وکالت می باشد. امروزه وکیل کیفری از رشته هایی است که بیشترین دانشجو را در علم حقوق و رشته وکالت به خود اختصاص داده است و در ادامه این مقاله سعی خواهد شد تا توضیحاتی به صورت مختصر و مفید در مورد وکیل کیفری ارائه شود.

وکالت و وکیل کیفری شخصی است که فارغ التحصیل رشته با نام مشابه در حقوق می باشد که میتواند به عنوان یک وکیل با تجربه و متخصص در زمینه های کیفری و دعاوی حقوقی فعالیت داشته و پرونده های کیفری را برای موکل خود با دقت زیادی تشکیل داده و پس از آن در امر دریافت حقوق کامل موکل حقوق بکوشد.

در قوانین دادگاهی جمهوری اسلامی ایران، در دادگاه های قضایی، وجود وکیل کیفری برای طرفین دعوی قبل از برگذاری دادگاه اجباری و ضروری است و معمولا در صورت عدم استطاعت یکی از طرفین دادگاه خود اقدام به اختصاص وکیل به ایشان خواهد نمود، به وکیلی که از این روش به یکی از طرفین اختصاص یابد در اصطلاح حقوقی وکیل تسخیری گفته میشود.

شایان ذکر است که اخذ وکیل در دعاوی حقوقی اجباری نبوده و بسته به نیاز و توافق طرفین دعاوی صورت میپذیرد.

یکی از موارد حائز اهمیت در زمینه وکیل کیفری این است که برخلاف انواع دیگر وکیل، محدودیت هایی در امکان قبول پرونده های دعاوی از سوی این حقوق دانان وجود دارد، برای مثال پرونده های ارجاعی از دیوان عالی کشور صرفا توسط وکلای کیفری پایه یک دادگستری قابل پیگیری می باشد لذا لازم است قبل از اقدام به انتخاب وکیل از صلاحیت فرد منتخب اطمینان حاصل نمایید.

امید است که مطالب فوق اطلاعات مناسب و مفیدی را در زمینه شناخت دعاوی کیفری و لزوم انتخاب صحیح و مناسب وکیل کیفری به شما بدهد.